Συχνές ερωτήσεις για το Πρόγραμμα PISA του ΟΟΣΑ

Ιστορικό και βασικές πληροφορίες

 

Τι σημαίνει ο όρος "PISA";

Ο όρος PISA είναι το ακρωνύμιο στην Αγγλική γλώσσα του Διεθνούς Προγράμματος Αξιολόγησης των Μαθητών ( "Programme for International Student Assessment").

Πλαίσιο κειμένου: ΑΡΧΗ

Ποια είναι η ιστορία του PISA;

Ο ΟΟΣΑ, προκειμένου να ανταποκριθεί στην αξίωση των κρατών-μελών του να έχουν σε τακτά χρονικά διαστήματα αξιόπιστα στοιχεία για τις γνώσεις και τις δεξιότητες των μαθητών τους αλλά και για την αποτελεσματικότητα των εκπαιδευτικών τους συστημάτων, ξεκίνησε τις εργασίες για το Πρόγραμμα PISA στα μέσα της δεκαετίας του 1990. Η επίσημη έναρξη του Προγράμματος έγινε το 1997.

Κάθε κύκλος έρευνας του Προγράμματος PISA έχει τρεις φάσεις. Η πρώτη φάση του Α’ κύκλου έρευνας πραγματοποιήθηκε το 2000, η δεύτερη φάση το 2003 και η τρίτη φάση το 2006. Η έναρξη του Β’ κύκλου θα γίνει το 2009 και θα είναι η πρώτη φάση του Β’ κύκλου. Οι επόμενες φάσεις του ίδιου κύκλου θα γίνουν το 2012 και το 2015.

Γίνεται φανερό πως η κάθε φάση του Προγράμματος PISA πραγματοποιείται κάθε τρία χρόνια. Χάριν συντομίας, η κάθε φάση του Προγράμματος PISA παίρνει την ονομασία της από τη χρονιά κατά την οποία πραγματοποιείται η κύρια έρευνα, δηλ. PISA 2000, PISA 2003, κ.λ.π.

Τα αποτελέσματα του PISA 2006 δημοσιεύτηκαν στις 4 Δεκεμβρίου 2007.

Πλαίσιο κειμένου: ΑΡΧΗ

Πού οφείλεται η μοναδικότητα του Προγράμματος PISA;

Σημαντικά χαρακτηριστικά του Προγράμματος PISA είναι η επανάληψή του σε τακτά χρονικά διαστήματα και η εφαρμογή του σε παγκόσμιο επίπεδο. Πιο συγκεκριμένα, στο Πρόγραμμα PISA συμμετέχουν περίπου 60 χώρες από όλο τον κόσμο. Καθώς αυτή η έρευνα πραγματοποιείται κάθε τρία χρόνια δίνει τη δυνατότητα στην κάθε χώρα που συμμετέχει να παρακολουθεί την πορεία της στην επίτευξη βασικών μαθησιακών στόχων.

Το Πρόγραμμα PISA είναι η μοναδική εκπαιδευτική έρευνα που μετρά τις γνώσεις και τις δεξιότητες δεκαπεντάχρονων μαθητών, των μαθητών δηλαδή που στις περισσότερες χώρες ολοκλήρωσαν ή ολοκληρώνουν την υποχρεωτική τους εκπαίδευση.

Η μοναδικότητα του Προγράμματος PISA οφείλεται και στον τρόπο με τον οποίο προσεγγίζονται:

· Θέματα δημόσιων πολιτικών: Κυβερνήσεις, Διευθυντές σχολείων, διδάσκοντες αλλά και γονείς ζητούν απαντήσεις σε ερωτήματα όπως: «Τα σχολεία μας προετοιμάζουν τους νέους ανθρώπους επαρκώς για τις προκλήσεις της ενήλικής ζωής;», «Είναι κάποιοι τρόποι διδασκαλίας και κάποιοι τύποι σχολείων περισσότερο αποτελεσματικοί από άλλους;", "Μπορούν να συμβάλουν τα σχολεία στη βελτίωση του μέλλοντος των μαθητών που προέρχονται από οικογένειες μεταναστών ή από περιβάλλοντα που μειονεκτούν;"

· Εγγραμματισμός. Το Πρόγραμμα PISA δεν εξετάζει την επάρκεια συγκεκριμένων σχολικών αναλυτικών προγραμμάτων αλλά διερευνά την ικανότητα των μαθητών να χρησιμοποιούν γνώσεις και δεξιότητες σε βασικά γνωστικά πεδία, όπως στην κατανόηση κειμένου, στα μαθηματικά, στις φυσικές επιστήμες. Επιπλέον διερευνά την ικανότητα των μαθητών να αναλύουν, να επιχειρηματολογούν αλλά και να εκφράζονται αποτελεσματικά, όταν μελετούν, ερμηνεύουν και επιλύουν προβλήματα της καθημερινής ζωής.

· Δια βίου μάθηση. Οι μαθητές δεν μπορούν να μάθουν το κάθε τι που χρειάζονται. μόνο στο σχολείο Προκειμένου οι νέοι άνθρωποι να μπορούν να είναι περισσότερο αποτελεσματικοί στη δια βίου μάθηση, χρειάζεται να έχουν όχι μόνο γνώσεις και δεξιότητες αλλά και επίγνωση του γιατί και του πώς μαθαίνουν. Για το λόγο αυτό το Πρόγραμμα PISA αξιολογεί την επίδοση των μαθητών στην κατανόηση κειμένου, στα μαθηματικά και στις φυσικές επιστήμες αλλά και διερευνά τα κίνητρα των μαθητών, την πεποίθηση που έχουν για τον εαυτό τους και τις στρατηγικές μάθησης τις οποίες υιοθετούν.

Πλαίσιο κειμένου: ΑΡΧΗ

Ποιες χώρες συμμετέχουν στο Πρόγραμμα PISA;

Όλες οι χώρες-μέλη του ΟΟΣΑ αλλά και ορισμένες χώρες μη-μέλη συμμετείχαν στις τρεις φάσεις του Α΄ κύκλου του Προγράμματος PISA. Συνολικά συμμετείχαν 43 χώρες στο PISA 2000, 41 στο PISA 2003 και 58 στο PISA 2006.

Πατήστε εδώ για να δείτε τον πλήρη κατάλογο όλων των χωρών που έχουν λάβει μέρος στο Πρόγραμμα PISA και για να βρείτε πληροφορίες για τη συμμετοχή κάθε χώρας.

Πλαίσιο κειμένου: ΑΡΧΗ

Πώς επιλέγονται οι χώρες που συμμετέχουν στο PISA;

Οι χώρες που επιθυμούν να συμμετάσχουν στο Πρόγραμμα PISA επικοινωνούν με τη Γραμματεία του ΟΟΣΑ. Το Διοικητικό Συμβούλιο του PISA εγκρίνει τη συμμετοχή τους εφόσον πληρούν συγκεκριμένα, καθορισμένα από πριν, κριτήρια. Οι συμμετέχουσες χώρες πρέπει να έχουν την τεχνογνωσία που απαιτείται για τη διεξαγωγή μιας διεθνούς αξιολόγησης και πρέπει να μπορούν να καλύψουν το συνολικό οικονομικό κόστος της συμμετοχής τους. Για να πάρει μέρος μια χώρα σε μια φάση του Προγράμματος PISA, πρέπει να έχει εγγραφεί δύο χρόνια πριν από τη διεξαγωγή της έρευνας. Για παράδειγμα, οι χώρες που θα πάρουν μέρος στο PISA 2009 πρέπει να έχουν εγγραφεί πριν από τον Μάρτιο του 2007.

Πλαίσιο κειμένου: ΑΡΧΗ

Ποιος πληρώνει για το Πρόγραμμα PISA;

Το Πρόγραμμα PISA χρηματοδοτείται αποκλειστικά από τις άμεσες εισφορές των χωρών που συμμετέχουν, μέσω του Υπουργείου Παιδείας της κάθε χώρας.

Πλαίσιο κειμένου: ΑΡΧΗ

Επεμβαίνει το Πρόγραμμα PISA στο πώς θα λειτουργούν τα σχολεία στις χώρες που λαμβάνουν μέρος;

Όχι, δεν επεμβαίνει. Στο πλαίσιο του Προγράμματος PISA τα ερευνητικά δεδομένα που συλλέγονται δείχνουν πόσο αποτελεσματικά είναι τα σχολεία σε ορισμένες χώρες και τις δυσκολίες που συναντούν άλλες χώρες. Τα δεδομένα αυτά επιτρέπουν στις χώρες να κάνουν συγκρίσεις, να βγάζουν συμπεράσματα για καλύτερες ενδεχομένως πρακτικές αλλά και να αναπτύσσουν πρακτικές βελτίωσης κατάλληλες για το δικό τους σχολικό σύστημα.

Πλαίσιο κειμένου: ΑΡΧΗ