εκτύπωση σελίδας
 
Αρχική Εκπαίδευση και Κατάρτιση του Εκπαιδευτικού στην Ελλάδα

Το ενδιαφέρον για την παιδαγωγική επάρκεια των αποφοίτων των λεγόμενων καθηγητικών σχολών των Πανεπιστημίων, και «δυνάμει» εκπαιδευτικών, αυξάνεται διαρκώς τα τελευταία χρόνια. Η κατάργηση της επετηρίδας και η καθιέρωση του διαγωνισμού του ΑΣΕΠ ως μέσου διορισμού στη δημόσια εκπαίδευση, οι εξελίξεις στο θεσμό των αναπληρωτών εκπαιδευτικών, ο νόμος σχετικά με την αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου και οι συνεχώς εντεινόμενες απαιτήσεις για αποτελεσματικό εκπαιδευτικό σύστημα είναι μερικοί από τους λόγους που συνηγορούν υπέρ της ανάγκης να διασφαλιστεί ένα αξιόλογο επίπεδο παιδαγωγικής επάρκειας για τους αποφοίτους των σχολών αυτών.

Σκοπός του ερευνητικού έργου είναι να διερευνηθεί, μέσα από τα προγράμματα προπτυχιακών και μεταπτυχιακών σπουδών, ο τρόπος με τον οποίο τα Πανεπιστημιακά Τμήματα καταρτίζουν παιδαγωγικά τους υποψήφιους εκπαιδευτικούς συνεκτιμώντας ανάγκες και δεδομένα της σημερινής εκπαιδευτικής πραγματικότητας. Επιδιώκεται επίσης να προσδιοριστούν οι ανάγκες παιδαγωγικής κατάρτισης με βάση τις απόψεις εκπαιδευτικών και Πανεπιστημιακών και με βάση τα συναφή ερωτήματα του διαγωνισμού του ΑΣΕΠ. Η έρευνα τέλος θα αποτυπώσει τις απόψεις εκπαιδευτικών και Πανεπιστημιακών σχετικά με την προσφερόμενη κατάρτιση. Το ενδιαφέρον μας εστιάζεται κυρίως στις σχολές που τροφοδοτούν τους «πολυπληθείς» κλάδους ΠΕ02, ΠΕ03, ΠΕ04.

Η έρευνα αναμένεται να φωτίσει το θέμα της παιδαγωγικής κατάρτισης από τρεις πλευρές: το επίσημο κράτος (με τη μελέτη της νομοθεσίας και των παιδαγωγικών θεμάτων του διαγωνισμού του ΑΣΕΠ), τους κατεξοχήν ενδιαφερόμενους (εκπαιδευτικούς) και τους φορείς που κυρίως αναλαμβάνουν την κατάρτιση των εκπαιδευτικών πριν από την είσοδό τους στο καθηγητικό επάγγελμα (Πανεπιστήμια). Για τη συγκέντρωση και την επεξεργασία των δεδομένων μας θα αξιοποιηθούν, μεταξύ άλλων, ερωτηματολόγια και συνεντεύξεις, ανάλυση περιεχομένου και ανάλυση ομιλίας αντίστοιχα.

Η μελέτη των προγραμμάτων σπουδών αναμένεται να δώσει μια εικόνα της παρεχόμενης κατάρτισης, ενώ παράλληλα η επεξεργασία των απόψεων των εμπλεκομένων φορέων και προσώπων και η συγκριτική μελέτη προγραμμάτων άλλων χωρών θα εμπλουτίσει τη συζήτηση σχετικά με τη βελτίωση των προγραμμάτων σπουδών. Ασφαλώς η ακαδημαϊκή ελευθερία και η αυτονομία των Πανεπιστημίων διασφαλίζει τη διαδικασία συγκρότησης ενός προγράμματος σπουδών από οποιεσδήποτε παρεμβάσεις και υποδείξεις. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο η έρευνά μας αποσκοπεί όχι στη διατύπωση μιας πρότασης σχετικά με ένα πρόγραμμα πανεπιστημιακών σπουδών αλλά κυρίως στη διεύρυνση του προβληματισμού σχετικά με την παιδαγωγική κατάρτιση που θα ανταποκρίνεται στις ανάγκες της αγοράς εργασίας των εκπαιδευτικών.

 

Η πρώτη και δεύτερη φάση της έρευνας  έχει ολοκληρωθεί και τα σχετικά κείμενα έχουν κατατεθεί στη Βιβλιοθήκη του ΚΕΕ. Για οποιεσδήποτε περαιτέρω πληροφορίες μπορείτε να επικοινωνείτε με τους υπεύθυνους της έρευνας ( Μ. Κουτούζη mkou@kee.gr και  ¶. Βερέβη verevi@kee.gr ).

Αρχή Σελίδας